Detoks organizmu po świętach

Warzywa na detoks

 

Detox umożliwia szybką utratę masy ciała, która wzrasta po świętach, wakacjach czy sezonie jesienno-zimowym. Warto pamiętać, że jego głównym celem nie jest jednak redukcja tkanki tłuszczowej, a skuteczne pozbycie się z organizmu toksyn. Te negatywnie wpływają na zdrowie i samopoczucie, pozbawiają Cię energii i chęci do działania. Samo oczyszczanie stanowi idealny wstęp do zdrowego odżywiania i budowania dobrych nawyków opartych na determinacji. 

Detoks organizmu – co to? 

Detoks to procedura, której celem jest pozbycie się toksyn z organizmu. Przeprowadza się ją poprzez zastosowanie diety owocowo-warzywnej (czasem także wody – detoks wodny), która jest lekkostrawna i niskokaloryczna. Odciąża układ trawienny i pokarmowy, umożliwiając organizmowi przeznaczenie dużej części energii, jaką dysponuje, na samooczyszczanie. W efekcie osoby korzystające z detoksu po świętach czy wakacjach obserwują nie tylko spadek masy ciała, ale także oczyszczają jelita z toksyn. Te odkładają się w organizmie podczas codziennego funkcjonowania, spożywania alkoholu, przebywania w zatłoczonych i zanieczyszczonych miastach, a przede wszystkim w trakcie jedzenia, które coraz częściej zawiera szereg substancji negatywnie oddziałujących na Twoje zdrowie. 

Jaki detoks po świętach? 

Dieta po świętach powinna umożliwić organizmowi uregulowanie jego funkcji. Należy pamiętać, że rolę filtrów oczyszczających w organizmie odgrywają m.in. wątroba czy nerki. Nie oznacza to jednak, że ciało nie potrzebuje wsparcie w tych czynnościach. Kiedy stale dostarcza się mu substancji, które nie są zdrowe (alkohol, fast foody, jedzenie zawierające dużą ilość cukrów prostych, toksyny), jest nieustannie zajęty ich usuwaniem. Można go wówczas porównać do maszyny, której możliwości pracy wynoszą 70 pkt energetycznych. Jeśli nałoży się na nią konieczność wykonywanywania obowiązków, które będą pożytkowały 75 pkt energetycznych, maszyna będzie stale pracowała na najwyższych obrotach, a i tak nie będzie w stanie sprostać wyznaczonym jej zadaniom. Kiedy porównasz swoje ciało do wspomnianego urządzenia i zapewnisz mu detoks warzywno-owocowy po świętach, sprawisz, że ten będzie nie tylko oczyszczał się na bieżąco, ale również nadrobi zaległości, czyli usunie nadmiar toksyn, które gromadzą się przede wszystkim w jelitach. 

Warzywa i owoce zawierają niewielką liczbę kalorii, a wiele z nich ma także niski IG (indeks glikemiczny). To właśnie tego rodzaju produkty stanowią podstawę diety doktor Dąbrowskiej, która jest zalecana i stosowana jako detoks po Nowym Roku, Wielkanocy czy wakacjach. W zaledwie kilka dni postu opartego na owocach i warzywach dostarczysz organizmowi wiele: 

  • antyoksydantów – te opóźniają procesy starzenia i są stosowane jako forma profilaktyki przeciw chorobom nowotworowym; 
  • witamin i minerałów – składniki umożliwiają m.in. usuwanie toksyn z organizmu, a także wspomagają prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku, układu kostnego czy układu sercowo-naczyniowego; 
  • błonnika – substancja wspomaga prawidłową pracę jelit oraz umożliwia spożywanie odpowiedniej ilości posiłków, ponieważ w połączeniu pęcznieje w żołądku, hamując łaknienie. 

Dzięki temu schudniesz kilka kilogramów (ich ilość zależy od Twojej wyjściowe wagi), ale przede wszystkim wyprowadzisz organizm na odpowiednią drogę do lepszego samopoczucia fizycznego i psychicznego. Pozbędziesz się toksyn, które utrudniają samoregulację układu trawiennego czy nerwowego. 

dieta warzywno owocowa jako detoks po świętach

 

Co jeść po świętach? 

Po świętach najlepiej postawić na produkty niskokaloryczne, które organizm bez problemu strawi. Najlepszym wyborem są te składniki, które zawierają dużą ilość błonnika, ponieważ pomogą one regulować apetyt po wielu dniach obfitego jedzenia. Warto unikać tłustych, mięsnych potraw, a zamiast nich sięgnąć np. po probiotyki z warzyw. W Twojej diecie powinny dominować: 

  • kiszonki – kapusta, ogórki, rzodkiewka, kalafior, 
  • gotowane warzywa i owoce – są lekkostrawne, 
  • marchew, 
  • cebula, 
  • pietruszka, 
  • pomidory, 
  • brokuły, 
  • cukinia, 
  • buraki, 
  • jabłka, 
  • koper. 
 

Jeśli zdecydujesz się na sam detoks i go zakończysz, możesz wdrożyć później do swojej diety więcej warzyw i owoców, a także innych zdrowych produktów. Zobaczysz w trakcie kuracji, że te z powodzeniem łączą się ze smacznymi potrawami, więc nauczysz się, w jaki sposób włączać je do diety tak, aby dieta była zbilansowana. W ten sposób dowiesz się nie tylko, jak oczyścić swój organizm, ale także, jak każdego dnia dbać o jego kondycję. 

Jak oczyścić jelita po świętach? Jak oczyścić swój organizm? 

Dobrym i skutecznym sposobem na oczyszczenie jelit po świętach jest detox. Odpowiednio zaplanowany i wzbogacony w dużą ilość płynów, zdrowych warzyw i owoców o niskim indeksie glikemicznym pomaga zrzucić zbędne kilogramy i usunąć toksyny – największych wrogów w walce o dobre samopoczucie każdego z nas. Nie warto jednak zapominać także o ruchu. Nawet kilkunastominutowy spacer sprawia, że Twój układ metaboliczny jest pobudzany do działania. Co więcej, pocąc się podczas ćwiczeń, nawet tych pozornie mało wymagających, również pozbywasz się z ciała szkodliwych substancji.

Jakie są objawy toksyn w organizmie? 

Coraz częściej winą za złe samopoczucie obarcza się nadmiar bodźców docierających z otoczenia czy zbyt dużą ilość pracy. Te faktycznie negatywnie wpływają na Twój stan, ale często zapomina się o tym, że kluczowe znaczenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego ma to, co i w jakich ilościach  jesz. Nieodpowiednia dieta, a także współczesny, szybki i pełen stresu tryb życia przyczyniają się do tego, że toksyny nas otaczają i wnikają w nasze ciała. Objawami ich występowania są: 

  • uczucie chronicznego zmęczenia, 
  • problemy z regeneracją, 
  • zaburzenia trawienia, 
  • wypryski skórne, 
  • nieprzyjemny zapach potu i z ust mimo zachowania higieny, 
  • kłopoty z koncentracją, 
  • obniżona odporność, 
  • nagły wzrost masy ciała. 

Jeśli obserwujesz tego rodzaju objawy, warto rozważyć udanie się na turnusy z dietą, w których trakcie będziesz miał szansę poznać źródło problemu i dowiesz się, w jaki sposób się go pozbyć, oczyścić organizm z pestycydów, ftalanów, dioksyn czy metali ciężkich. 

smoothie i soki detoksykacyjne

Ile czasu organizm oczyszcza się z toksyn? 

To, jak długo trwa oczyszczanie organizmu z toksyn, to bardzo indywidualna kwestia. Jest ona uzależniona m.in. od kondycji zdrowotnej konkretnej osoby, jej wieku, a także częstotliwości, z jaką przeprowadza ona tego rodzaju kuracje. Ważne jest także, to kiedy i z jakiego powodu się je stosuje. Przykładowo, detoks po Wielkanocy teoretycznie może trwać krócej niż po Bożym Narodzeniu. Dlaczego? Ponieważ w pierwszym przypadku świętowanie trwa najczęściej zaledwie 3 dni. Z kolei okres bożonarodzeniowy to nie tylko same święta, ale i Sylwester, Nowy Rok. Aby uśrednić te wartości, przyjmuje się, że organizm poradzi sobie z usunięciem toksyn w ciągu około tygodnia. Powinieneś jednak pamiętać, że po prawidłowo przeprowadzonej i zakończonej kuracji zostają dobre nawyki żywieniowe i organizm wciąż pracuje nad samoregulacją. 

smoothie detoks po świętach

Jak długo powinien trwać detoks? 

To, ile powinien trwać detoks, jest uzależnione od wielu czynników. Najlepiej przeprowadzać dietę oczyszczającą pod kontrolą specjalistów. Wówczas oni pomogą ustalić optymalny czas kuracji i dostosować jej przebieg do potrzeb każdego pacjenta. Szacuje się, że optymalnym czasem jest 7 dni. W ich trakcie możliwe jest zbadanie stanu danej osoby, oszacowanie potrzeb kuracji wynikających z jej potrzeb, a przede wszystkim przygotowanie i przystąpienie do samej procedury. Należy także pamiętać o tym, że detoks warzywny czy detoks owocowy powinien być nie tylko prawidłowo przeprowadzony, ale także zakończony. Jeśli po upływie kilku dni natychmiast powrócisz do poprzednich, niezdrowych nawyków, zminimalizujesz działanie efektu, który udało Ci się osiągnąć dzięki zrównoważonemu żywieniu. Aby temu zapobiec, po detoksie zacznij spożywać zbilansowane posiłki, których kaloryczność będzie dostosowana do Twojego wieku, zapotrzebowania energetycznego i trybu życia.

Zostaw komentarz

Preferencje prywatności
Kiedy odwiedzasz naszą stronę, może ona przechowywać przez Twoją przeglądarkę informacje z określonych usług, zazwyczaj w postaci plików cookies. Tutaj możesz zmienić swoje preferencje dotyczące prywatności. Należy pamiętać, że zablokowanie niektórych rodzajów plików cookie może mieć wpływ na korzystanie z naszej witryny i oferowanych przez nas usług.